Hulp nodig?

Wij helpen u graag

  1. Hoe weet ik zeker dat ik mijn transacties correct invoer? Zekerheid

    Een eenvoudige manier om te controleren of u niets bent vergeten of onjuist heeft ingevoerd, is door het saldo van uw bankrekening volgens uw internetbankieren of papieren afschriften te vergelijken met het saldo volgens Accounto. Als deze saldi overeenkomen, is dit een teken dat u waarschijnlijk niets over het hoofd heeft gezien. Is er een verschil, dan zult u stapsgewijs moeten nagaan waar dit verschil vandaan komt, en eventueel transacties moeten corrigeren of toevoegen waar nodig. Uw banksaldo in Accounto kunt u vinden via het Mutatieoverzicht van uw Bankrekening (of door te klikken op de post "Bankrekening" op de pagina "Balans").

  2. Kan ik gedurende het jaar aanpassen of mijn bedrijf wel of niet BTW-plichtig is?

    Ja, dit is mogelijk door op Wijzigen te klikken bij een administratie via de pagina "Administraties beheren" in uw persoonlijke menu.
    Let op: alle BTW-instellingen worden verborgen wanneer u aangeeft dat een bedrijf niet BTW-plichtig is. Als uw bedrijf voorheen wel BTW-plichtig was, dient u zelf alvorens deze instelling aan te passen zorg te dragen voor het afsluiten van alle lopende BTW-perioden, en eventueel voor het correct wegboeken van het BTW-saldo.
    Let op: als u in de loop van het boekjaar BTW-plichtig wordt, dient u perioden waarin u niet BTW-plichtig was (en dus een BTW-saldo van nul had), zelf handmatig af te sluiten.

  3. Wanneer directe kosten en wanneer activa & afschrijven?

    Wanneer u kosten maakt voor uw bedrijf, mag u deze kosten in één keer opvoeren wanneer de kosten minder dan EUR 450 (exclusief BTW) bedragen. Bij kosten hoger dan EUR 450 voor zaken die langer dan een jaar mee gaan (denk aan een computer, telefoon, bureau of auto), dient u deze te boeken als aangeschafte activa, en vervolgens in minimaal 5 jaar af te schrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. In elk jaar kunt u dus een deel van de kosten van de opbrengsten aftrekken. Meer informatie is bijvoorbeeld te vinden op de website van de Belastingdienst.

  4. Kosten/uitgaven & opbrengsten/inkomsten Het verschil

    Het is belangrijk om het verschil te weten tussen kosten/uitgaven & opbrengsten/inkomsten, dit heeft namelijk invloed op het afdragen van BTW en inkomstenbelasting.
    Al het geld dat u uitgeeft valt onder uitgaven, en die hebben impact op uw liquide middelen (hoeveel geld u op uw rekening hebt) of uw debiteurensaldo. Als u bijvoorbeeld een nieuwe laptop koopt zijn dit direct uitgaven, maar geen directe kosten. Het bedrag telt u namelijk tevens op bij de inventaris van uw bedrijf, en schrijft u (meestal) in vijf jaar af. De afschrijvingen zijn wel kosten, dus het eerste jaar kunt u een vijfde van het aankoop bedrag als kosten opvoeren.
    Al het geld dat u ontvangt zijn inkomsten, maar het zou kunnen zijn dat het betalen van een factuur pas een tijd na de daadwerkelijke verkoop is gebeurd. Tijdens de orginele verkoop heeft u dan al de opbrengsten, maar komt het bedrag bij de crediteuren te staan, terwijl de inkomsten pas bij het betalen komen.
    De inkomsten en uitgaven hebben invloed op de balans van uw bedrijf, de opbrengsten en kosten hebben invloed op de winst- en verliesrekening van het bedrijf. Uw inkomstenbelasting wordt berekend op basis van de winst die uw onderneming in een jaar gemaakt heeft, dus hiervoor zijn uw opbrengsten en kosten belangrijk.

    Met Accounto wordt het verschil tussen kosten/uitgaven & opbrengsten/inkomsten automatisch voor u afgehandeld.

  5. Kleine ondernemersregeling (KOR) Betaalt u minder dan € 1.883,- BTW?

    De Kleine Ondernemers Regeling (KOR) is een regeling die zegt dat wanneer uw te betalen BTW-saldo onder een bepaald bedrag blijft, u helemaal geen BTW hoeft af te dragen.
    Als u op jaarbasis minder dan € 1.883,- hoeft af te dragen aan de belastingdienst kunt u gebruik maken van de kleine ondernemersregeling.
    Als u minder dan € 1.345,- hoeft af te dragen aan de belastingdienst krijgt u het volledige bedrag als korting (u hoeft dus niets te betalen). Als u tussen de € 1.345,- en € 1.883,- moet afdragen, kunt u uw korting uitrekenen met de volgende formule:
    2,5 x (€ 1.883 - BTW-bedrag). Dit bedrag trekt u dan af van het te betalen BTW bedrag.
    Als u per kwartaal BTW aangifte doet, maar aan het begin van het jaar al verwacht niet over de € 1.345,- grens te komen voor uw BTW kunt u deze korting direct bij de aangifte verrekenen. Als u het hele jaar wel gewoon BTW afdraagt en aan het einde van het jaar toch gebruik kunt maken van de korting, kunt u deze bij de laatste aangifte direct verrekenen. Als u per jaar aangifte doet kunt u uiteraard de korting ook direct verrekenen. Meer informatie is bijvoorbeeld te vinden op de website van de Belastingdienst.

    Of u in aanmerking komt voor de KOR, kunt u makkelijk controleren via het BTW-overzicht in Accounto.

  6. Fiscale Oudedagsreserve (FOR) maximaal 12% van de winst opzij zetten voor uw oude dag

    U mag in 2013 maximaal 12% (10.9% in 2014) van uw winst aftrekken en opzij zetten voor uw oude dag.
    Met Accounto doet u deze boeking eenvoudig met de daarvoor aangemaakte transactievorm. Het bedrag van de reservering mag u zelf bepalen, maar mag niet hoger zijn dan € 9.542 (2013). Meer informatie is bijvoorbeeld te vinden via op de website van de KvK.

    Met Accounto kunt u de FOR eenvoudig boeken met de daarvoor beschikbare transactievorm.



Deze pagina wordt nog aangevuld met meer vragen en antwoorden.

Wij helpen u graag!

Om ervoor te zorgen dat wij uw specifieke vragen zo uitgebreid mogelijk kunnen beantwoorden, vragen wij u om eerst om te kijken of uw vraag in nevenstaande lijst met veelgestelde vragen voorkomt.
Wanneer u ervan overtuigd bent dat uw vraag hier niet tussen staat, dan kunt u contact opnemen via bovenstaande knop, en helpen wij u snel verder!